حلقه‌های for و while در متلب

حلقه‌های for و while در متلب برای تکرار استفاده می‌شوند. اگر تا انتهای این صفحه با ما همراه باشید، نحوه‌ی استفاده از حلقه for و حلقه while را یاد می‌گیرید و از این پس می‌توانید در دستورات خود از آنها استفاده نمایید. اگر به هر دلیلی با ارور مواجه شدید، یا نیاز به راهنمایی داشتید در بخش کامنت‌های این صفحه مطرح کنید.

for and while in matlab

مقدمه ای برای استفاده از حلقه for و while  در متلب

بیایید با یک مثال بحث را شروع کنیم. میخواهیم رابطه‌ی y=3x+5 را به ازای x های 1 تا 100 حساب کنیم. یعنی یک بار به جای x عدد 1 را قرار دهیم، بعد عدد 2 و بعد عدد 3 و به اینصورت تا عدد 100 ادامه بدیم. آیا بنظر شما عقلانی است که این رابطه را 100 بار در متلب نوشته و پاسخ را بدست بیاریم؟؟ جواب خیر است و در نرم افزار متلب برای این منظور از حلقه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این حلقه‌ها به قدری ساده است که می‌توانیم خیلی ساده به استفاده از آن بپردازیم. اما برای اینکه این حلقه‌ها را بهتر درک کنیم، بخش‌های مختلف این حلقه‌ها را بصورت کامل شرح می‌دهیم.

ساختار حلقه for در متلب

دستور for در متلب یک ساختار مشخص دارد:
for in MATLAB

مشاهده می‌کنیم این دستور با for شروع شده و با end خاتمه می‌یابد. اگر هر یک از این عبارات را فراموش کنید، دستور اجرا نخواهد شد. در قسمت index=values باید تعداد تکرار را مشخص کنیم. مثلا در مثال بالا که گفتیم، به جای x اعداد 1 تا 100 قرار داده شود، در قسمت index=values وارد می‌شود. در قسمت statements نیز رابطه یا دستوری که مدنظر است وارد می‌شود.

مثال بالا را با استفاده از حلقه for بصورت زیر می‌توان نوشت:

				
					clc;
clear;
y=zeros(1,100);
for i=1:100
    y(i)=3*i+5;
end
				
			

خط اول و دوم دستورات برای پاک کردن command window و workspace  استفاده می‌شود. در خط سوم این دستورات یک ماتریس خالی با استفاده از دستور zeros برای قرار گرفتن مقادیری که محاسبه می‌شود، ایجاد شده است. سپس با حلقه for مقادیر محاسبه و در y جایگزین می‌شود. اگر به workspace نگاه کنید، y یک بردار 1 در 100 است که هر کدام از درایه های آن به ازای قرار گرفتن مقادیر 1 تا 100 حاصل شده است.

دستور while در متلب

یک دستور دیگر متلب برای نوشتن حلقه‌ها، دستور while است. ساختار این دستور بصورت زیر می‌باشد:

while in MATLAB

این دستور با while شروع و با end خاتمه می‌یابد. عبارت while کلمه کلیدی و شاخص برای تعریف این حلقه محسوب می‌شود. عبارت end نیز برای بستن حلقه استفاده می‌شود. ولی باید دقت شود که برای اجرای دستور while باید condition برقرار باشد تا حلقه اجرا شود. در قسمت statements هم دستورات نوشته می‌شود. بیایید مثال خودمان را با حلقه while حل کنیم:

				
					clc;
clear;
y=zeros(1,100);
x=1;
while x<=100
    y(1,x)=3*x+5;
    x=x+1;
end
				
			

برای نوشتن مثال بالا، یک متغییر قبل از حلقه تعریف می‌شود. سپس در هر مرحله مقدار 1 به آن اضافه می‌شود. این حلقه تا زمانی که متغییر بیشتر از 100 بشود، ادامه می‌یابد.

جمع بندی

در این صفحه آموزشی سعی شد در مورد حلقه‌های for و while توضیحاتی ارائه شود. سپس با حل مثال‌هایی به نحوه‌ی استفاده از این دستورات اشاره شد. حتما نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک گذاشته و ما را به دوستان خود معرفی نمایید.

موفق و پیروز باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تیم تولید محتوا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *